Bouwjaar : t/m 2006
Leeftijd tachografen: > 20 jaar
Modulaire tachografen uitgerust met een mechanische bewegingssensor, K-Line of ADR Z1
- De Mobility Package-wetgeving vereist slimme elektrische bewegingssensoren. Een retrofit naar de DTCO 4.1 is daarom niet mogelijk. Tachografen t/m de TCO 1314 kunnen niet worden omgebouwd naar een DTCO 4.1.
- K-Line is al geruime tijd uitgefaseerd. Bij voertuigen waarbij het dashboard zijn informatie via de K-Line betrekt kan de tachograaf niet worden vervangen door een DTCO 4.1.
- ADR zone 1 MTCO-tachografen kunnen vanwege veiligheidsredenen niet worden omgezet naar DTCO 4.1-tachografen.
Modulaire tachografen uitgerust met een elektrische bewegingssensor
Let op
- Er is geen wettelijk goedgekeurde ombouwmethode. Hieronder volgt slechts een advies.
Benodigde materialen
- Universele DTCO 4.1 Kit (2910003214600)
- KITAS 4 sensor (voor maten, zie KITAS pagina)
Slimme tachografen in 'niet-slimme' voertuigen
Voertuigen uitgerust met een modulaire tachograaf (mits zonder K-Line) zijn niet ontworpen om informatie uit de tachograaf te halen en hebben ook geen CAN-databus. De standaard universele tachograaf is daarvoor voldoende.
Instructies:
- Vervang de huidige KITAS-sensor door de juiste KITAS 4-sensor.
- Verwijder de MTCO en vervang deze door de aangegeven Universele DTCO 4.1 tachograaf.
- De tachograaf hoeft niet geprogrammeerd te worden met voertuigspecifieke parameters (CAN communicatie was niet van toepassing op de MTCO).
- Installeer en test de DSRC-antenne op de juiste wijze (zie DSRC Installatie Wizard) . De DSRC-module is intern.
- IJk het voertuig volgens richtlijnen van de RDW. Je dient de MTCO ook op manipulatie te controleren.
Speciale instructies / Mogelijkheden m.b.t. verschillende voertuigmerken