Retrofit

Van modulaire tachografen naar DTCO 4.1

Bouwjaar : t/m 2006
Leeftijd tachografen: > 20 jaar

Modulaire tachografen uitgerust met een mechanische bewegingssensor, K-Line of ADR Z1

  • De Mobility Package-wetgeving vereist slimme elektrische bewegingssensoren. Een retrofit naar de DTCO 4.1 is daarom niet mogelijk. Tachografen t/m de TCO 1314 kunnen niet worden omgebouwd naar een DTCO 4.1.
  • K-Line is al geruime tijd uitgefaseerd. Bij voertuigen waarbij het dashboard zijn informatie via de K-Line betrekt kan de tachograaf niet worden vervangen door een DTCO 4.1.
  • ADR zone 1 MTCO-tachografen kunnen vanwege veiligheidsredenen niet worden omgezet naar DTCO 4.1-tachografen.

Modulaire tachografen uitgerust met een elektrische bewegingssensor

Let op 

  • Er is geen wettelijk goedgekeurde ombouwmethode. Hieronder volgt slechts een advies.

Benodigde materialen

  • Universele DTCO 4.1 Kit (2910003214600)
  • KITAS 4 sensor (voor maten, zie KITAS pagina)

Slimme tachografen in 'niet-slimme' voertuigen

Voertuigen uitgerust met een modulaire tachograaf (mits zonder K-Line) zijn niet ontworpen om informatie uit de tachograaf te halen en hebben ook geen CAN-databus. De standaard universele tachograaf is daarvoor voldoende. 

 Instructies:

  1. Vervang de huidige KITAS-sensor door de juiste KITAS 4-sensor.
  2. Verwijder de MTCO en vervang deze door de aangegeven Universele DTCO 4.1 tachograaf.
  3. De tachograaf hoeft niet geprogrammeerd te worden met voertuigspecifieke parameters (CAN communicatie was niet van toepassing op de MTCO).
  4. Installeer en test de DSRC-antenne op de juiste wijze (zie DSRC Installatie Wizard) . De DSRC-module is intern.
  5. IJk het voertuig volgens richtlijnen van de RDW. Je dient de MTCO ook op manipulatie te controleren.