DTCO 1.0 t/m DTCO 2.0
De wereld was nog niet 'gestandaardiseerd' en elk veldje in de tachograaf had voor ieder voertuigmerk, type en bouwjaar weer een andere betekenis. Bij een Retrofit van deze tachografen naar de DTCO 4.1 moet rekening worden gehouden met twee mogelijkheden.
1. Als voertuigtype, merk en bouwjaar nog niet bekend zijn in de backend - Standaard Universele Programmering
In dit geval zal gekozen worden voor de procedure 'Standaard Universele Programmering'. Hier dien je de wettelijke, TCO- en CAN -parameters uit de oude tachograaf te halen. Daarna programmeer je de nieuwe tachograaf met een statisch voertuig bestand en vult dit aan met de ingelezen parameters van de oude tachograaf.
2. Als voertuigtype, merk en bouwjaar wel bekend zijn in de backend - Flexibele Universele Programmering
Als er ergens in Europa een retrofit is gedaan van een bepaald type voertuig, naar een DTCO 4.1 met Flexibele Universele Programmering, dan wordt het configuratiebestand opgehaald en direct geprogrammeerd in de DTCO 4.1.
DTCO 2.0a t/m DTCO 3.0a
Op 300 modellen na (in heel Europa) is de eerste DTCO 2.0 de 2.0a geweest. Vanaf deze tachografen zijn de parameters gestandaardiseerd. Het kan wel zo zijn, aangezien steeds meer gevraagd wordt van de data in de tachograaf, dat parameters in de loop van de tijd gesplitst zijn in meerdere nieuwe parameters.
Voor deze tachografen geldt alleen de : Flexibele Universele Programmering
Nieuwe tachograaf is een OE tachograaf (ongeacht merk)
Ongeacht welke generatie tachograaf in de voertuig zat, alleen de wettelijke, TCO en CAN parameters zullen worden overgezet naar de nieuwe OE tachograaf. Let wel op dat de CAN instellingen meegenomen worden en kan verschillen van de werkelijke nieuwe installatie.
Voor deze tachografen geldt alleen de : Standaard Universele Programmering (OE deel)
Stoneridge of elk ander merk
Aankomende ontwikkelingen voor de Workshop Tab:
- SW 4.11 - Updaten van externe Stoneridge DSRC module
- Q3/Q4 - Programmeren Universele Gen2v2 Stoneridge Tachografen
De twee bekendste tachograafmerken zijn VDO en Stoneridge. Een retrofit raakt het hart van de tachograaf, de zogenaamde firmware. Daarin staan veelal “beschermde” technische gegevens die niet toegankelijk zijn voor derden. Als dan ook bij een retrofit van het ene naar het andere merk gewisseld moet worden, kan het moeilijker zijn om aan te geven wat er precies moet gebeuren.Ben je in bezit van VDO werkplaatsapparatuur, dan dien je vooralsnog met het volgende rekening te houden:
Bron Tachograaf |
Vervangende Tachograaf |
Opmerking |
OE VDO DTCO |
OE of Universeel Stoneridge SE 5000 R8.1 (of EFAS/Bosch/Intellic) |
De vervangende Stoneridge SE5000 R8.1 dient met de voertuigparameters voorgeprogrammeerd te zijn. “Blanco” universele Stoneridge tachografen worden vooralsnog niet ondersteund (verwachting: vanaf Q3/Q4 2024) |
OE Stoneridge Tachograaf (of EFAS/Bosch/Intellic) |
OE of universeel VDO DTCO 4.1 |
De vervangende DTCO dient met voertuigspecifieke parameters voorgeprogrammeerd te zijn. Bij een “blanco” universele DTCO dient nagevraagd te worden of er een configuratiebestand voor het betreffende voertuig aanwezig is (retrofit procedure B) |
OE Stoneridge Tachograaf (of EFAS/Bosch/Intellic) |
OE of Universeel Stoneridge SE 5000 R8.0 (of EFAS) |
De vervangende Stoneridge SE5000 R8.1 dient met de voertuigparameters voorgeprogrammeerd te zijn. “Blanco” universele Stoneridge tachografen worden vooralsnog niet ondersteund (verwachting: vanaf Q3/Q4 2024) |