Retrofit

Chanoparameters bij Volvo/Renault

Volvo-/Renault-Retrofit naar DTCO 4.1 Universeel

1. Chano-identificatie

1.1 Chano-identificatie bij gebruik van Flexibel Universeel Programmeren (FUP)

Als gebruik wordt gemaakt van Flexibel Universeel Programmeren (de voorkeurmethode) dan wordt alle relevante voertuiginformatie, inclusief het Chano-identificatienummer, automatisch meegenomen. 

Noot: Het kan momenteel nog voorkomen dat de Diagnostics poort na de FUP uit staat. Hierdoor kan het voertuig niet communiceren met de tachograaf. Hier komt binnenkort een oplossing voor.  Tot die tijd :

  • Reset eerst de tachograaf (haal de FUP parameters weg): zie hier hoe dat moet
  • Herprogrammeer met een standaard universele bestand volgens de standaard programmeer methode (zie hier)

1.2 Chano identificatie bij gebruik van Standaard Universeel Programmeren
Bij de merken Volvo en Renault, met een TEA2+ architectuur (Euro 6 en later) is de Chano parameter (chassisnummer)  belangrijk.  Oudere TEA2 (Euro 5 en ouder) voertuigen kennen deze parameter niet.

Tijdens het programmeren van deze voertuigen moet dan ook het juiste TEA2+ bestand worden gekozen.

Bij standaard universeel programmeren wordt een 'standaard' Volvo/Renault-configuratiebestand ingeladen. Dit kan de chassisspecifieke waarde niet bevatten. Daarom moeten deze parameters, nadat standaard universeel programmeren is voltooid, nog worden weggeschreven in de tachograaf.

  1. Zoek het Volvo/Renault Chanonummer op. Een voorbeeld daarvan vind je hier
  2. Zoek het Volvo/Renaul Serial Nr. op. Dit is het serienummer van de "oude" tachograaf. Vul dit in en laat alle begin-nullen (0) weg bij het invullen. Een voorbeeld daarvan vind je hier

1.2.1. Volvo/Renault Chanonummer

1.2.1.1. Renault T-, K- en C-Series

  1. Het Chanonummer begint altijd met een "J" gevolgd door de eerste 10 alfanummerieke karakters van het chassisnummer.  In het voorbeeld hieronder is het Chanonummer van chassisnummer 30CS000054F dan: J30CS000054.
    De "J" staat dus vooraan en de "F" aan het einde valt af, aangezien dit het 11e karakter is uit het chaoissnummer.

      

 

1.2.1.2. Volvo FH en FM-series (TEA2+)

  1. Het te programmeren Chanonummer start met een "A" gevolgd door 4 spaties en de laatste 6 alfanummerieke karakters van het chassisnummer (na de A).
  2.  In het voorbeeld hieronder is de Chano identificatie van VIN nummer *YV2RTYOA3EA756696* als volgt: A    756696
    (=A gevolgd door 4 spaties en de 6 laatste alfanummerieke karakters (dus niet de '*'). Dit betreft een voorbeeld van een Volvo FH series-truck.

       

 

1.2.2. Volvo/Renault-Serienummer

  1. Noteer, zonder de begin-nullen, het serienummer van de te vervangen tachograaf. Zie voorbeeld hieronder.

 

 

 1.2.3. Programmeren van het Chano- en Serienummer
Voor deze functie is minimaal WST SW 4.10.8 benodigd.


Voer in de WorkshopTab in het menu [TCO Parameters][TCO Parameters] de gevonden waarden (zie 1.2.1 en 1.2.2) in bij de daarvoor bestemde parametervelden.  Sluit af met "Schrijven". 

Noot: Het is mogelijk dat zowel bij Volvo en Renault, i.p.v. het werkelijke Chano nummer de term 'VOLVO' dient te worden weggeschreven.  Probeer dit indien blijkt dat de oorspronkelijke chano nummer tot herkenningsfouten lijdt.

 

1.3. ADR Zone 1- en Zone 2-tachografen

1.3.1.  ADR Zone 1

  1. OE tachografen: Zone 1 activatie zit op Pin D3
  2. Universele DTCO 4.1: Zone 1 activatie zit op Pin B5

Verwijder de verbinding met Pin D3 en plaats deze op Pin B5

    

 

1.3.2. ADR Zone 2

  1. ADR Zone 2-tachografen vereisen een massaverbinding tussen pin A5 en A6. Indien nodig moet deze nog met de externe massa worden verbonden. 

      

1.4. Voertuig Diagnostiek

Door alle vernieuwingen kan het zijn dat de voertuigspecifieke diagnostiek software ook geüpdatet moet worden om de nieuwe tachograaf te kunnen detecteren. 
Controleer bij alle vormen van Retrofit de installatie via de Volvo/Renault voertuigdiagnostiek-computer.