Support

Defecte DTCO 4.0(e) moet vervangen worden door DTCO 4.1

In de verordening (EU) 2016/799 (aanpassing volgens EU 2021/1228) is  het volgende opgenomen:

MIG_023 bis :
Met ingang van de datum van invoering worden slecht werkende voertuigunits of externe GNSS-modules van versie 1 van de tweede generatie vervangen door voertuigunits of externe GNSS-modules van versie 2 van de tweede generatie. 

Dit houdt dus in dat, naast de verplichte invoering van de 2e generatie slimme tachografen voor voertuigen die na 21 augustus 2023 op kenteken worden gezet,  ook slecht werkende of defecte 1e generatie slimme tachografen te allen tijde vervangen moeten worden door een 2e generatie slimme tachograaf.  Het is hierbij niet relevant of het voertuig nationaal of internationaal opereert.

 

Noot 1: In artikel MIG_023 bis wordt ook gesproken over externe GNSS-Modules. Tot op heden zijn GNSS modules (dus niet de antenne !) intern in de tachograaf.  Een defecte externe GNSS-module zal in de praktijk dus niet of nauwelijks voorkomen.  

Noot 2:  Het artikel beschrijft niet de situatie van een defecte externe DSRC-module.  Een vervanging van de tachograaf is hier niet aan  de orde. Wel dient het voertuig bij vervanging van een DSRC-module opnieuw geijkt te worden (verplichting).

Noot 3: In het uitzonderlijke geval, indien een transporteur van tachograafmerk wil veranderen (en het een eerste generatie slimme tachograaf betreft)  zonder dat deze 'defect' of 'slecht werkend' is, wordt aanbevolen deze toch te vervangen door de tweede versie slimme tachograaf. Het achteraf trachten aan te tonen dat de vorige tachograaf niet defect was,  en daarmee ook buiten de MIG_023a regel valt,  is vaak tijdrovender en moeilijker. (Het gaat hier slechts om een aanbeveling).