Support

Laadtype staat niet op de werkplaatskaart

Kort antwoord: Je hebt nog een GEN2 werkplaatskaart. Hier wordt deze parameter nog niet op weggeschreven.

Uitleg
Tijdens het ijken worden de wettelijke parameters bepaald, waaronder de W, L en K waarden. Tevens dient men vanaf de DTCO 4.1 ook de laadtype te definiëren. Nadat deze waarden zijn bepaald, worden deze parameters, voor de desbetreffende ijking, weggeschreven op de werkplaatskaart.

Bij het aanmaken van een ijkcertificaat dienen alle ijkgegevens van de originele ijking van de werkplaatskaart te worden gehaald. Hierin kan het voorkomen, ook al was het tijdens een voorgaande ijking bepaald, dat de laadtype op "niet gedefiniëerd" komt te staan. 

Daar het EU besluit is geweest dat werkplaatskaarten niet vernieuwd hoeven te worden bij de introductie van de Gen2v2 tachografen, ontstaat er een incompatibiliteit met de wettelijke parameters. De parameter 'Laadtype' is nieuw, maar kan niet weggeschreven worden op Gen2 werkplaatskaarten. Bij het inlezen van de ijkgegevens (voor het opmaken van het ijkcertificaat) is dit dus niet aanwezig en zorgt ervoor dat de laadtype op 'niet gedefiniëerd' komt te staan.

Laadtype is een wettelijke parameter en komt op het installatieplaatje te staan
Men dient deze, voor het aanmaken van het certificaat, nog wel te controleren en aan te passen naar de juiste laadtype. Deze komt op het installatieplaatje te staan en dient juist te zijn.

Werkplaatskaarten zijn één jaar geldig. Bij vervanging naar een Gen3 kaart is bovenstaande euvel niet meer aanwezig daar de Gen3 kaarten het veldje voor de laadtype bezit.

Let op : als een werkplaatskaart vlak voor de uitgifte van de nieuwe Gen3 kaarten wordt vervangen (en dus wederom een Gen2 kaart is), kan men nog hier nog een jaar mee te maken krijgen.

 Lees ook: Ijken van DTCO 4.1 tachografen met een GEN2v1 werkplaatskaart

Meer over de introductie van de nieuwe Gen3 kaarten vind je hier

Laadtype niet gedefinieerd
Fig 1 - Laadtype niet gedefinieerd