Support

GNSS Test (Slimme tachograaf)

 Waarom een GNSS meting?

Vanaf de eerste generatie Slimme Tachograaf kan door controlerende instanties de data uit de tachograaf (activiteiten) gematcht worden met de afgelegde route van het voertuig. Daarmee ontstaat een beeld of de activiteiten op reële wijze overeen kunnen komen met de route die het voertuig heeft afgelegd. Let op dat dit geen track en trace systeem is en dat controlerende instanties niet tot in detail de hele route kunnen inzien. 

Wat slaat de tachograaf op (eerste en tweede generatie slimme tachograaf)?

  • Coördinaten van de beginbestemming
  • De coördinaten waar het voertuig zich bevindt na 3 uur (dagelijkse) cumulatieve rijtijd (alleen slimme tachografen)
  • De grensovergang i.v.m. cabotage (na invoering DTCO 4.1 slimme tachograaf 2e generatie)
  • Locaties van laad- en losactiviteiten  i.v.m. cabotage (na invoering DTCO 4.1 slimme tachograaf 2e generatie)
  • Coördinaten van de eindbestemming

Maximale afwijking

Omdat de GNSS positie niet een track en trace systeem betreft is de keurgrenstolerantie nog redelijk ruim en bepaald op ±500 meter.

Noot:  Bij de introductie van de 2e generatie Slimme Tachografen kunnen parameters aangescherpt worden. Daarnaast zal er gebruik gemaakt gaan worden van het positieauthenticiteit systeem dat bepaald of de coördinaten daadwerkelijk afkomstig zijn van het Galileo-systeem.  Hier zal tijdens het ijken dus ook op gecontroleerd gaan worden.



Werkplaatscoördinaten bepalen

Elke GPS-of Map-applicatie op de mobiele telefoon geeft de coördinaten weer. In Google Map kun je je werkplaats opzoeken, je vinger even op de map plaatsen om de Locator Pin te positioneren en de 'Dropped Pin' gegevens te bekijken. De bovenste regel geeft het coördinatenstelsel aan. Dit kan ook op de PC door je locatie te zoeken en op de rechter muisknop te drukken. De bovenste regel bevat de coördinaten (zie voorbeeld hieronder).

Fig 1 - Het vinden van je coördinaten


Opslaan van de coördinaten

  1. Ga op de WorkshopTab naar de optie menu rechtsboven (de 4 vierkante blokjes)
  2. Ga naar de tab 'Adres Werkplaats'
  3. Vul de lengte- en breedtegraad in en de keurgrens (wettelijk: max. 500 m)
  4. Bewaar de gegevens

Fig 2 - Opslaan van werkplaatsadrescoördinaten

 

GNSS Test

Tijdens het ijken wordt de GNSS Test uitgevoerd in de tab: GNSS Test. Als alle testen voldoen wordt dit op de bovenste regel getoond (bijv. "GNSS test geslaagd"). Dit is ook de uitkomst op het ijkrapport. De gemeten waarden worden bewaard, maar niet op het ijkcertificaat getoond.

Fig 3 - GNSS test

 

Wat als er een te grote afwijking is, of GNSS drift teveel?

GNSS drift kan voorkomen in de volgende gevallen (er vanuit gaande dat de GNSS coordinaten van de werkplaatsen juist zijn):

  1. Als de werkplaatsruimte te geisoleerd en GNSS ontvangst onstabiel is. Herhaal de meting op nieuw, maar buiten op een vrij open plek.  Bij VDO is ook een GNSS repeater verkrijgbaar die GNSS signalen kan doorsturen in de hal. Daar dit officeel valt onder 'GNSS posities beinvloeden'  is in Nederland hiervoor een vergunning vereist. De VDO GNSS repeater is compatible met het Galileo OSNMA systeem (positie athenticiteit)
  1. Meting te dicht bij een wand (ook buiten) waardoor er teveel reflectie is van signalen (of slecht 'zicht' op het signaal). Herhaal de meting opnieuw, maar op een vrij open plek. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZIE OOK: