DTCO 4.1a - Informatie
Informatie over de DTCO 4.1a
a) Dual type goedgekeurd
De DTCO 4.1a is een Transitietachograaf alswel een OSNMA tachograaf ("Final") . Let dus goed op hoe de tachograaf wordt ingesteld en waar op te letten.
Figuur 1: Staat er een "T" is het een transitietachograaf. Bij ontbreken ervan is het een OSNMA tachograaf
b) Voorconfiguatie (instellingen van de tachograaf bij leveren aan fabrikanten of werkplaatsen)
Bij OE leveringen (tachografen naar voertuigfabrikanten voor nieuw te leveren voertuigen) zijn alle DTCO 4.1a tachografen geconfigureerd als "OSNMA" tachograaf. De tachografen zijn nog niet geactiveerd en dit kan dus nog gewijzigd worden.
Universele tachografen (voor aftermarket) zijn allemaal geconfigureerd als "Transitie" tachograaf. De tachografen zijn nog niet geactiveerd en dit kan dus nog gewijzigd worden.
c) Wijzigen van type voor en na activatie van de tachograaf
- Voor activatie: Er kan ongelimiteerd gewisseld worden tussen Transitie en OSNMA
- Na activatie: Als een tachograaf geactiveerd is als OSNMA als instelling, dan is deze definitief. Je kunt niet meer terug. Als een tachograaf is geactiveerd als Transitietachograaf als instelling, dan kan men nog éénmalig dit nog omzetten naar OSNMA (daarna kun je niet meer terug)
d) Controleer technische print tijdens en na het ijken
Blok 1, 2, 3 en 4 (wetgeving geregeld) geven geen onderscheid of het voertuig is geijkt als transitie of als OSNMA tachograaf. Werkplaatsen dienen hiervoor Blok 84 te controleren.
- Géén blok 84: Transitietachograaf
- Wel blok 84: OSNMA tachograaf (wandelgang term "Final")
Figuur 2 - Blok 84 is aangemaakt als na activatie gekozen is voor een "OSNMA" tachograaf.
e) Afmelden bij RDW
- DTCO 4.1a als transitietachograaf (geen blok 84): Afmelden als: Rel.4.1aT V.4140
- DTCO 4.1a als OSNMA tachograaf (wel blok 84): Afmelden als: Rel.4.1a V.4140
f) Voertuigen nieuw op kenteken
De werkplaats dient af te melden met de tachograaf zoals deze is geactiveerd in het voertuig. 5 maanden na de "in dienst verklaring" van OSNMA zullen alle tachografen die nieuw in voertuigen worden geinstalleerd altijd een OSNMA tachograaf zijn.
- Herkalibratie: Voertuigen die al op kenteken stonden zullen nagenoeg altijd een Transititetachograaf zijn.
- Nieuw op kenteken: De meeste voertuigfabrikanten hebben een OSNMA configuratie. Let hier wel op dat de tachograaf geinstalleerd en geconfigureerd dient te worden volgens specificatie van de voertuigfabrikant (meerendeel is nu OSNMA).